Моя Батьківщина Україна 2021

роботаа суддівської колегії

Інформація про підсумки проведення ІІ (регіонального) туру Всеукраїнської експедиції учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина – Україна» 2021 року.

Відповідно до Положення про Всеукраїнську експедицію учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина – Україна» (далі – Експедиція), затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 04 лютого 2013 року № 81 (далі – Положення), на виконання пункту 3 наказу управління освіти і науки обласної державної адміністрації від 21 грудня 2020 року № 146 «Про підсумки ІІ (регіонального) туру Всеукраїнської експедиції учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина – Україна» 2020 року», з метою вдосконалення змісту, форм та засобів виховної роботи на кращих традиціях українського народу, формування гармонійно розвиненої особистості шляхом залучення молоді до активної діяльності з вивчення історико-культурної спадщини українського народу та природи України, з 24 листопада по 08 грудня 2021 року проведено та підведені підсумки ІІ (обласного) етапу Експедиції у 2021 році.

Для проведення ІІ етапу Експедиції наказом комунального закладу «Центр туристсько-краєзнавчої творчості» Херсонської обласної ради (далі – Центр) від 17.11.2021 року № 157 затверджено суддівську колегію.На розгляд журі було представлено 34 роботи із Херсонської, Олешківської, Голопристанської, Новокаховської міських громад, Великолепетиської, Нижньосірогозької, Новотроїцької, Іванівської, Каланчацької селищних громад, Милівської сільської громади, комунального закладу «Центр туристсько-краєзнавчої творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради, комунального закладу «Навчально-виховний комплекс «Школа гуманітарної праці» Херсонської обласної ради за напрямами: «Духовна спадщина мого народу» – 9 робіт, «Козацькому роду нема переводу» – 3 роботи, «Із батьківської криниці» – 7 робіт, «З попелу забуття» – 5 робіт, «Геологічними стежками України» – 4 роботи, «Географія рідного краю» – 6 робіт.

Суддівська колегія відзначила у пошукових роботах природничого та історичного напрямків у 2021 році певну актуальність досліджень, змістовність та глибину експедиційного пошуку, аналітичний підхід до систематизації отриманих матеріалів, прагнення використати нові методи у здобутті інформації: порівняльний аналіз, хронологічний аналіз, інтерв’ю тощо.

Під час проведення досліджень юні пошуковці області працювали в архівних установах, відвідували музеї, храми, зустрічалися зі свідками історичних подій, видатними людьми свого краю, шукали документи, які свідчили про досліджувану подію чи явище, звертались до літературних інтернет-джерел, вели листування, працювали з періодичними виданнями.

За результатами оцінювання за належну пошукову роботу та аналітичний підхід до систематизації пошукових матеріалів відзначено учасників Експедиції Херсонської, Голопристанської, Новокахоської, Олешківської міських громад, Новотроїцької, Нижньосірогозької селищних громад, вихованців комунальних закладів «Центр туристсько-краєзнавчої творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради та «НВК «Школа гуманітарної праці» Херсонської обласної ради.

Найменше зацікавлення у пошуковців викликав напрямок «Геологічними стежками України» – 4 роботи, що свідчить про недостатність обґрунтування важливості, необхідності здобуття та систематизації нових знань із зазначеної галузі.

Недоліками ряду робіт є відсутність новизни і низький рівень проведення пошукових досліджень, невідповідність об’єкта дослідження обраному напрямку Експедиції. Частина робіт є реферативними, результати пошуку не підтверджені документально, в багатьох текстах відсутні посилання на джерела інформації; некоректно складені списки літератури у частині робіт, коли джерела, які не використовувалися, зазначені у списку; відсутні фотографії, які підтверджують здійснення експедиційного пошуку.

Вищезазначені недоліки, які вплинули на якість оформлення робіт і відповідно на загальну кількість балів, були зазначені у наказі та листі-інформації Центру про підсумки ІІ туру Експедиції у 2021 році, які надіслано місцевим органам управління освітою з метою покращення пошуково-дослідницької роботи у всіх напрямках Експедиції у 2022 році.

Загалом, упродовж 3 – х останніх років простежується тенденція до зниження активності участі здобувачів освіти в Експедиції та зменшення кількості учасників експедиції. За звітними матеріалами, наданими районами, усього в І турі Експедиції взяли участь юні пошуковці 50 закладів освіти області (у 2020 році – 62), які представили на конкурс 66 пошуково-дослідницьких робіт (у 2020 році – 71 робота).

Не брали участі в Експедиції заклади освіти Бериславської, Генічеської, Каховської, Таврійської, Скадовської міських громад, Великоолександрівської, Високопільської, Калинівської, Нововоронцовської, Асканія-Нова, Верхньорогачицької, Горностаївської, Чаплинської, Лазурненської, Мирненської, Білозерської селищних громад, Борозенської, Кочубеївської, Новоолександрівської, Новорайської, Тягинської, Зеленопідської, Костянтинівської, Присиваської, Рубанівської, Тавричанської, Хрестівської, Бехтерської, Долматівської, Новомиколаївської, Чулаківської, Великокопанівської, Виноградівської, Дар’ївської, Музиківської, Станіславської, Чорнобаївської та Ювілейної сільських громад.Переможці та призери пошуково-дослідницьких робіт були відзначені дипломами та грамотами управління освіти і науки Херсонської обласної державної адміністрації та комунального закладу «Центр туристсько-краєзнавчої творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради.

Кращі пошуково-дослідницькі роботи від Херсонської області направлені до Українського державного центру національно-патріотичного виховання, туризму та краєзнавства для участі у ІІІ етапі експедиції. Серед них, слід назвати роботу «Вплив важких металів (на прикладі батарейок та пластику) на грунти Херсонщини». Роботу виконали Заущенко Микола, Богданова Вікторія, Москальов Глєб, Шаповал Давид – вихованці гуртка «Краєзнавець», здобувачі освіти Херсонської гімназії №14.

Автори дослідили основні причини забруднення грунтів, вивчили вплив небезпечних антропогенних відходів (батарейок і акумуляторів) на навколишнє середовище та грунти, розробили анкети та провели соціологічне дослідження серед учнів школи на тему «Ставлення до використаних батарейок і поводження з ними».

Юні краєзнавці провели власні дослідження щодо виявлення впливу важких металів (на прикладі використаних батарейок) на продукти, які ми споживаємо в їжу (цибулю, часник), розробили інформаційно-просвітницькі буклети «Пластикова епідемія: масштаби, причини і шанси на одужання», а також створили презентацію для учнів школи «Маленькі дрібниці – великі проблеми», «Чорне золото Херсонщини: актуальні проблеми та шляхи їх вирішення».

Робота була оприлюднена на виховних годинах, присвячених екологічним питанням, на сайті школи, в соціальних мережах та шкільній газеті «Екватор».Цікаву пошукову роботу провела учениця 8 класу Херсонської гімназії №2 Чистякова Марія. Вона дослідила життєвий і творчий шлях письменника, журналіста, справжнього патріота рідного краю Івана Івановича Гайдая.

Авторка роботи побувала на Малій Батьківщині свого героя, зібрала з різних джерел інформацію про його бойовий (ще молодим бійцем брав участь у визволенні Херсонщини), життєвий та тернистий професійний шлях літератора і журналіста. І.Гайдай – творець і майстер гумору і прози, в своїх фейлетонах, гуморесках автор порушував важливі морально-етичні проблеми у суспільстві. Змальовував цікаві характери, психологізував їх у романах та повістях свого часу. Від рядового журналіста районної газети Гайдай своєю працею досяг чималих професійних висот.

Довгі роки працював головним редактором Херсонської обласної газети «Наддніпрянська правда», був членом національної спілки журналістів України, національної спілки письменників України, отримав звання «Заслужений працівник культури України». Досліджуючи літературну спадщину І.Гайдая, Чистякова Марія спілкувалась з колегами журналіста і редактора, вивчила його твори та цікаві життєві події.

Свою роботу презентувала на сайті гімназії, оформила тематичний шкільний стенд. На уроці з української літератури виступила з темою «Письменники рідного краю».У напрямку «З попелу забуття» юні пошуковці, вихованці гуртка «Пішохідний туризм» КЗ «Нижньосірогозький будинок творчості дітей та юнацтва», здобувачі освіти Вільненського ліцею Нижньосірогозької селищної ради дослідили бойовий шлях своїх земляків у роки ІІ світової війни, які за життєвою долею попали у полон до німецьких окупантів.

Юні дослідники збирали інформацію про своїх героїв у селищному архіві, краєзнавчому музеї м.Мелітополь, проводили пошукові дослідження про своїх фронтовиків Жданова Нікіфора та Єрмака Івана на різних сайтах міжнародних інтернет-ресурсів. Свої результати роботи юні краєзнавці презентували на уроках історії та виховних годинах у ліцеї, на сайті позашкільного закладу, в газеті селищної громади.

Актуальним дослідженням сьогодення стало вивчення унікальних природних геологічних об’єктів Херсонщини, а саме опорного розрізу четвертинних відкладів поблизу села Широка Балка та Станіславського геологічного пам’ятника, розташованого на східному схилі Дніпро-Бузького лиману. Кульчицька Вікторія та Мошенець Богдан, вихованці комунального закладу «Центр туристсько-краєзнавчої творчості учнівської молоді» Херсонської обласної ради під час літньої краєзнавчої експедиції вздовж узбережжя Дніпро-Бузького лиману провели спостереження та дослідили зміни берегової лінії досліджуваних геологічних об’єктів, визначили природний та антропогенний вплив на ці прибережні території, зібрали зразки гірських порід для визначення їхньої структури та геологічного віку.

Готуючись до експедиції, юні краєзнавці побували в краєзнавчому музеї, ознайомились з гірськими породами Північного Причорномор’я, консультувались та залучили до своїх досліджень ведучих вчених Херсонського державного університету. Під час експедиції зробили фото фіксацію окремих геологічних об’єктів, які руйнуються та негайно потребують охорони, дали наукове пояснення геоморфологічних особливостей рельєфу «Херсонських гір», дослідили причини яроутворення в районі сучасних сіл Станіслав, Олександрівка, Софіївка, Широка Балка.

За результатами досліджень, отриманих в ході експедиції, вихованці гурта взяли участь у ХІІІ Всеукраїнському зльоті юних туристів-краєзнавців та ХІІ Всеукраїнській конференції учнівської молоді «Мій рідний край, моя земля очима сучасників» та вибороли право на друк в збірнику кращих робіт конференції.

Залишити відповідь