Об’єкти природно-заповідного фонду Херсонської області та України

Краєзнавці. Фото ілюстративне

Гурток «Географічне краєзнавство»

Гурток «Географія рідного краю»

Керівник гуртків: Кульчицька Н.М.

Тема. Об’єкти природно-заповідного фонду Херсонської області та України.

Мета: формувати у вихованців  знання про природно-заповідний фонд області, особливості його розташування та його основні категорії; ознайомити з найвидатнішими природно-заповідними територіями Херсонщини; систематизувати знання про природно-заповідний фонд області; продовжувати формувати навички роботи з картографічними матеріалами; формувати екологічне мислення учнів.

Обладнання: екологічна карта, довідники, фізична карта України, карта природно-заповідного фонду України, атлас Херсонської області.

Географічна номенклатура: біосферні заповідники: Асканія-Нова, Чорноморський; національний природний парк: Азово-Сиваський; регіональні ландшафтні парки: «Саги», «Олександрівський», «Станіславський», «Бакайський», «Березові Колки», «Джарилгацький»; регіональні ботанічні парки: «Інгулецький лиман», «Шилова Балка», «Софіївський», «Сосновий Бір», «Акацієвий ліс», «Малокаховський Бір», «Каїрська Балка», «Думузла».

Терміни та поняття: Природно-заповідний фонд,

Перебіг заняття

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

   Привітання. Налаштування учнів на успіх.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Методичний прийом «Бесіда»

  • Дайте визначення поняттям «природні ресурси» та «природні умови», наведіть приклади.
  • З’ясуйте, що становить природно-заповідний фонд будь-якої країни світу.

–  Назвіть основні види природоохоронних територій та об’єктів.

–  У чому їхня принципова відмінність?

–  Назвіть найвідоміші природоохоронні об’єкти нашої області.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

    Одним із найбільш ефективних заходів щодо забезпечення охорони довкілля є комплекс робіт з організації заповідних територій.

Заслуховування повідомлення учнів про природоохоронні території нашої області.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

                       План заняття гуртка:

1. Визначення поняття «Природно-заповідний фонд»

2. Класифікація природоохоронних об’єктів

3. Природоохоронні об’єкти Херсонщини

1. Визначення поняття «Природно-заповідний фонд»

Природно-заповідний фонд — це ділянки суходолу та водного простору, природні комплекси яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність. Вони перебувають під охороною держави з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду рослинного і тваринного світу, підтримання загального екологічного балансу. Українською державою визнано розвиток заповідної справи одним з найважливіших пріоритетів довгострокової державної політики України. Спеціальним уповноваженим органом Державного управління в галузі організації, охорони і використання природно-заповідного фонду є Міністерство охорони навколишнього природного середовища України.

2. Класифікація природоохоронних територій

     Складення схеми «Природоохоронні території»

Природно-заповідний фонд України
Природні території й об’єктиШтучно створені об’єкти
Біосферні заповідникиhttps://sway.office.com/qJMpGOVFebyX1Qxw?ref=Link&loc=play  Ботанічні сади
Природні заповідникиhttps://sway.office.com/Ee3EJ8wqrc1InWhr?ref=Link&loc=play  Дендрологічні сади
Національні природні парки https://sway.office.com/W37DhbZXc2rThUdm?ref=Link&loc=play  Зоологічні парки
Регіональні ландшафтні парки https://sway.office.com/cDiRmIjCycsVXgUL?ref=Link&loc=play  Парки-пам’ятки садово-паркового мистецтва
Заказники 
Пам’ятки природи 
Заповідні урочища 

3. Природоохоронні території Херсонщини

        Херсонщина – це справжня перлина степового краю України. Її оспівували у віршах, її малювали і складали про неї пісні. Вона приваблює туристів своєю природою, морем, фестивалями та рекреаційними послугами для туристів.          Скажіть, а куди б ви запросили на екскурсію своїх друзів з інших областей нашої країни?

  1. Біосферний заповідник “Асканія-Нова”
  • Чорноморський біосферний заповідник

3.Національний природний парк “Азово-Сиваський”

4.Національний природний парк “Джарилгацький”

5.Національний природний парк  “Олешківські піски” https://tripmustgoon.com/oleshky-sands-excursion

4. Національний природний  парк “Кам’янська Січ»

5.Національний природний парк “Нижньодніпровський

4. «Картографічний практикум»

     Користуючись картами, знайдіть та позначте на карті природоохоронні об’єкти, які вам відомі і про які ми дізналися на сьогоднішньому занятті.

5.    «Мандрівка в Інтернет»

     Учням пропонують самостійно знайти в мережі Інтернет поняття: заказники,  пам’ятки природи, заповідні урочища. штучно створені природоохоронні об’єкти (ботанічні сади, дендрологічні сади, зоологічні парки, парки-пам’ятки садово-паркового мистецтва), «національна екологічна мережа», «моніторинг навколишнього середовища».

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. «Географічний мікрофон»: Учні по черзі дають відповіді на питання.

– У чому полягають основні вимоги законодавчих актів щодо екологічної ситуації в Україні?

– Дайте визначення поняттям «моніторинг навколишнього середовища», «екологічна мережа».

– Запропонуйте додаткові природоохоронні заходи для нашої місцевості.

– Де вам найбільше захотілося побувати , якби ви поїхали в подорож?

VI. ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ

       Поясніть вислів «Зберігаючи природу, людина зберігає себе».

       В Україні зберігають генофонд живих організмів, типових та унікальних ландшафтів, чому сприяє моніторинг навколишнього середовища. Дієвими інструментами охорони навколишнього середовища є оцінка впливу екологічної ситуації, екологічна експертиза, розробка всебічних заходів, які б попереджали про негативну дію в результаті діяльності людини на навколишнє середовище.

      Отже, ми повинні дбати про довкілля, бо природа була і завжди буде сильнішою й мудрішою, ніж людина. Природа вічна і нескінченна. Людина, зберігаючи природу, береже себе, і ставлення до природи є показником моральності і культури.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

– Скласти пам’ятку «Правила поведінки в навколишньому середовищі».

– перевір себе https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdMTy6M_Ac58wUTeIMdXwliJYk7fGRbEpHXZ8JKp1Ww1ueMrA/viewform

Інтернет-ресурси:

  1. Подорожуємо Херсонською областю, що варто відвідати (https://youtu.be/RmSf3ZVwTmk).
  2. 10 найвизначніших туристичних місць краю (https://tsn.ua/tourism/10-naypopulyarnishih-sered-turistiv-misc-u-hersonskiy-oblasti-371415.html).
  3. https://geografiamozil2.jimdofree.com/головна/природозаповідний-фонд-україни/

Залишити відповідь